AİT0602

AyasİsosTravels AİT0602: Turkije Culturele Tour (Oost-Turkije Tour): Oost-Turkije vanuit AyasİsosTravels: Oost-Turkije Volledige Tour: 15 Dagen Volpension (4* of 5*)

De culturele reis van Anatolië, Zwarte Zee, Oost-Turkije, Zuidoost-Turkije: de Hettieten, Kaukasisch, arméniennes, séldjoukides, omayyades, Arabische rijkdommen, persiennes, mesopotamiennes, Assyrische cappadociennes, Ottomanen, Turken...

- O: Ontbijt L: Lunch D: Diner.

Dag 1: Aankomst Ankara

Aankomst luchthaven Ankara. Ontvangst en daarna transfer naar het hotel (4* of 5*) met welkomstcocktail en aansluitend diner en overnachting.

Dag 2: Ankara - Hattuşaş - Amasya (336 km)

Na het ontbijt bezoeken we het Anatolian Civilizations Museum en het Ethnographic Museum en het Atatürk Mausoleum in Ankara. Ook bekijken we het oude Ankara; de houten paleizen van notabelen en de kruidenmarkt.

De lunch is bij restaurant Hacibey, Ankara's bekendste restaurant in de wijk Deputeren met de lekkerste döner kebab.

Na de lunch gaan we naar Hattouşaş (Hattusa), de Hettitische hoofdstad. We zien stadsmuren en definitieve versiepoorten zoals de Leeuwenpoort, de Ondergrondse Poort, de Koningspoort en het Pantheon-Yazilikaya. Dan zijn we in Amasya: Amzonen-Amesis en de geboorteplaats van Strasbon. Ook maken we een wandeling langs de Groene Rivier en zien we de prachtige houten huizen, de rotsgraven en het kasteel. Een welkomstcocktail en heerlijk diner zijn in het Apple-Tusan Otel (4*) waar we ook zullen overnachten.

Dag 3: Amasya-Niksar-Ordu-Giresun (320 km)

Na het kleine ontbijt verlaten we ons hotel voor een volgend bezoek van Amasya. We zien de Sultan Bayezid Moskee, Burmali Minare Moskee, Darussifa-Bimarhane, de Blauwe Medresa en Gok Moskee. We bezoeken ook het archeologisch museum, het mummiemuseum en het etnografisch museum in Hazeranlar Palace. Maak wat foto's van de graven, de historische bruggen, de fontaines (waterbronnen), het mausoleum van Torumtay, gebouwd in 1266, en de karakteristieke houten huizen langs de Groene Rivier.

De lunch is bij Amasya.

Daarna rijden we langs de Green River tot Niksar genietend van het prachtige landschap onderweg. Vervolgens rijden we over een bochtige weg richting Ordu. Om hier te komen steken we het Pontische gebergte over. Ordu staat bekend om zijn hazelnootteelt. We zien prachtige uitzichten over de zee en het land.

Uiteindelijk komen we aan bij ons hotel en overnachten we. Het nieuwe Jasmin (4*+) Hotel ligt in Giresun. Hier groeien de talrijke kersenbomen met hun zoete kersen, ook wel de vogelkers genoemd. Volgens de overlevering de Romeinse generaal Lucullus, nadat hij de stad in 69 v. Chr. had veroverd. veroverd, van hieruit de kersenboom in Europa geïntroduceerd.

Dag 4: Giresun-Trabzon (130 km)

Na het ontbijt vrije tijd in het centrum van Giresun; om contact te maken met de mensen van de Zwarte Zee.

De lunch is in Akçaabat, zeer bekend om zijn typische keuken: gehaktballetjes (kofte) uit Akçaabat.

Na de lunch rijden we naar Trabzon langs de kust van de Zwarte Zee.

Bij onze aankomst in Trabzon bezoeken we de hoofdattractie van Trapezunt: de Aya Sophia met prachtige fresco's. Saint Sophia werd gebouwd tijdens het bewind van Manuel Comnemus 1 in de 13e eeuw en is sindsdien verschillende keren uitgebreid en verfraaid. De zuidkant van de kerk heeft een prachtig uitgesneden portiek met afbeeldingen van Adam en Eva in de stenen fries, evenals mythologische figuren en plantmotieven.

In de nartex vinden we de mooiste fresco's. Hier worden nieuwtestamentische wonderen afgebeeld, zoals Christus die op het water loopt, de wonderbaarlijke voeding en genezing van de blinde man.

Aan het eind van de dag zijn we in ons 4 (of 5) sterren charmant hotel in Trabzon voor diner en overnachting.

Dag 5: Trabzon-Maçka-Gümüşhane-Bayburt-Erzurum (342 km)

Na het ontbijt bezoeken we eerst het Sümelaklooster gelegen nabij de stad Altindere (Gouden Rivier). De naam Sümela is een verbastering en afkorting van het Griekse Panagia Theotokos tou melas wat betekent: de Allerheiligste Moeder Gods van de Zwarte Berg. Dit is nu verlaten en moeilijk toegankelijk. Klooster ligt op een hoogte van 1200 m. De laatste 250 m moeten te voet of per minibus worden afgelegd. Het klooster met zijn indrukwekkende fresco's in de rotskerk staat op de lijst van UNESCO-monumenten. Daarna vervolgen we onze reis; onderweg zien we Pontus Mountains, Torul en Gümüşhane (die op een hoogte van 1250 m liggen). Bayburt ligt op een hoogte van 1600 meter. Via Kop Geçidi (2302 m) door de bergen rijden we naar Erzurum, dat op 1950 m hoogte ligt.

De lunch is in een specialiteitenrestaurant in Bayburt aan de voet van Baybourt Bourch aan de rivier de Çoruh. Aan het eind van de middag bezoeken we Karin in Erzurum.

Karin werd door de Seltsjoeken het land van de Romeinen genoemd. We zien de Grote Moskee met drie Kumbets, de koranschool met de Tweelingminaret en zijn prachtige oosterse kunstmotieven en turquoise faiencetegels, in opdracht van de dochter van de Seltsjoekse sultan, Alaeddin Kaykubat. Het is alsof je in Centraal-Azië bent. We overnachten in ons Hotel 4* (of 5*), een wintersports vakantiecentrum op de berg Palandöken.

Dag 6: Erzurum-Ani-Kars-Ağri (Doğubayazit) (434 km)

Vroeg in de ochtend vertrekken we na het ontbijt naar het oosten richting Ani. Net buiten Pasinler en voor Horasan stoppen we om de Çobandede-brug te bewonderen. Deze prachtige brug is ontworpen door Mimar Sinan, hoofdarchitect van de Superb Soliman en een vriend van Michel Angelo. Over een afstand van ongeveer 140 km volgen we de rivier de Aras.

Ani ligt 45 km ten oosten van Kars en 248 km van Erzurum aan de grens met de Republiek Armenië. Gelegen aan een belangrijke handelsroute, groeide deze stad in 961 uit tot de hoofdstad van Armenië. Er waren toen meer dan 100.000 inwoners en duizend kerken.

Aardbevingen en oorlogen met Byzantijnen, Turken en Mongolen maakten een einde aan die welvaart. De aardbeving van 1319 betekende het definitieve einde van de stad. Pas aan het einde van de 19e eeuw werden de ruïnes van de verlaten spookstad gevonden. Verspreid over een uitgestrekt gebied liggen de vele ruïnes van Armeense en Seltsjoekse monumenten zoals: de Grote Kathedraal, de Kerk van de Verlosser, de St. Gregoriuskerk, de Honentz-moskee, het Seltsjoekse Paleis met Harem en Selam, de Turkse Hamam en de Seltsjoekse markt.

Na de lunch in Kars bij restaurant Ocakbaşı met oosterse specialiteiten is er gelegenheid om foto's te maken van de Kathedraal van de Apostelen en het Kasteel van Kars. Daarna vervolgen we de tour naar Ağrı (of Doğubayazıt). Onderweg genieten we van het indrukwekkende landschap van de Grote (5165 m) en Kleine Berg Ararat (3896 m). De naam Ararat komt verschillende keren voor in het Oude Testament. In Gen. 8:4 wordt gezegd dat de ark van Noach na de zondvloed op de berg Ararat strandde. In het Boek der Koningen lezen we verder hoe de moordenaars van de Assyrische koning Sanherib, de belegeraar van Jeruzalem, vluchtten naar Ararat. In het bijbelboek Jeremia, waar we lezen over de voorbereiding van een veldtocht naar Babylon, wordt Ararat genoemd als een van de bondgenoten van de Israëlieten. De naam Ararat is een vertaling van het Akkadische woord Urartu. Midden in het steppelandschap in deze regio leven schildpadden, adelaars, patrijzen, valken, vossen, schapen en zelfs beren en groeien er vele soorten bloemen en zeldzame planten. Aan het eind van de dag worden we hartelijk ontvangen in het Ararat Hotel of het Sim-er Hotel (***+) voor diner en overnachting.

Dag 7: Ağri (Doğubayazit) – Van (152 km)

Na het ontbijt staat het sprookjesachtige paleis van Ishak Pascha aan de voet van de berg Ararat op het programma. Het beroemde Ishak Pascha Palace ligt 7 km ten zuiden van de stad. Al in 1000 voor Christus. vroeger was hier een Urartese vesting. Het oude fort werd prachtig gerestaureerd in 1784 en verfraaid tot een kasteelpaleis door de Ottomaanse emir Ishak Pascha. Hij liet dit paleis bouwen in verschillende stijlen, waarvan de 17e eeuwse Ottomaanse barokstijl de belangrijkste is.

Na de bouw liet Ishak Pascha de handen van de architect afhakken, zodat niemand anders zo'n mooi paleis kon ontwerpen. Zonder de terrassen zijn de afmetingen van het paleis 115 bij 50 m. Het complex bevatte 336 kamers verdeeld over twee verdiepingen en deed denken aan de sprookjes uit 1001 nacht.

Na de lunch in Doğubayazıt gaan we door de Tendurek-pas (2644 m) op weg naar Van, dat op een hoogte van 1750 m ligt. Voordat we in Van - Tuşpa aankomen, stoppen we bij Muradiye Walls, gelegen op een hoogte van 1700 m aan de oever van het grootste meer van Turkije. Het meer wordt omringd door verschillende Armeense kerken, die weerspiegeld worden in het water van het meer. De oude stad Tuşpa werd gesticht door de Urarti in de 9e eeuw voor Christus. Gesticht. Het Urarti-rijk omvatte een groot deel van Azië. Dit rijk bereikte zijn hoogtepunt tussen 900 en 600 voor Christus. Toen begon het verval. De strijd tegen de Assyriërs werd verloren en het rijk van Urarti viel door de invasie van de Scythen en de Meden. Alexander de Grote beheerste een tijdlang dit gebied. Na een Perzische periode kwam het gebied in Armeense handen. Daarna werd Van een Byzantijnse stad. In 1387 werd de stad verwoest door de Mongolen.

Perzen en Ottomanen vochten toen om controle over het gebied. Het waren de Ottomanen die de stad enorm hebben uitgebreid. Bij onze aankomst in Van bezoeken we Van Castle, dat bereikbaar is via een trap met duizend treden. De grondlegger van Urartu, Sardur 1, bouwde hier in de 9e eeuw voor Christus. als bescherming tegen de Assyriërs dit sterke fort op een 1000 m lange en 100 m hoge kalksteenrug. Bij zonsondergang kunnen we genieten van een prachtig uitzicht op het meer van Van. Bij opgravingen is aan de voet van de noordhelling een begraafplaats met urnen gevonden. Aan de steile zuidkant van de heuvel zijn uitgehouwen rotsraven van de Urartiaanse koningen te zien. Sommige inscripties in deze graven vermelden in spijkerschrift dat Xeres van Perzië de koning der koningen was. as. We verblijven in Van voor diner en overnachting in het 4* of 5* hotel.

Dag 8: busje (100 km)

Na het ontbijt stoppen we bij een tapijtknoopfabriek om met eigen ogen te zien hoe tapijten worden geknoopt in Oost-Turkije.

Van's kelims zijn beroemd om hun Turks-Koerdische aen Armeense motieven evenals hun Perzische motieven. We maken een uitstapje naar het beroemde kasteel van Çavuştepe, gelegen op een heuvelrug 28 km ten zuiden van Van. Dit kasteel is een goed voorbeeld van het architectonisch meesterschap van de Urartube-beschaving. Er zijn twee kastelen

namelijk: het bovenkasteel en het benedenkasteel. Boven zijn de restanten van een tempel en daaronder de ruïnes van een paleis, een tempelcomplex, koningsgraven en een groot voedseldepot met 30 voorraadvaten, waarop de meting in spijkerschrift nog te zien is. Dit complex zou het fort "Sardurihurda" van koning Sargon II uit de 8e eeuw voor Christus zijn geweest.

Vervolgens varen we naar het eiland Akdamar, dat midden in het Van-meer ligt. We zien de Holy Cross Dome Church in Armeense stijl, opgetrokken uit rode zandsteen. Het nu onbewoonde eiland Akdamar was 1000 jaar geleden een religieus centrum en was eeuwenlang ook de zetel van de Armeense patriarch. De Holy Cross Dome Church staat vooral bekend om de sculpturen die tegen de buitenmuren zijn geplaatst. Er zijn voornamelijk afbeeldingen uit het Oude Testament zoals: Simson, David, Adam en Eva, Christus op de troon, Maria met het Christuskind en het offer van Abraham. Doordat er ook reliëfs zijn van de Abbasidische kalief Muktadir, toont het gebouw een prachtige mix van christelijke en islamitische kunst. Door de eeuwen heen is de kerk meerdere malen uitgebreid met onder meer een noordelijke kapel, een groot portiek en een klokkentoren.

Vandaag bestaat de lunch uit een gezellige picknick bij restaurant Deniz in Gevaş. Aan het einde van de dag stoppen we ook om de Seltsjoekse necropolis te bezoeken en de schoonheid van een Turkse prinses te bewonderen. Tot slot rijden we terug naar ons hotel (4* of 5*) in Van voor diner en overnachting.

Dag 9: Van -Tatvan-Bitlis-Silvan-Tigris-Hassuni-Diyarbakir-Mardin (451km)

Na het ontbijt vertrekken we vanuit Van voor een zeer afwisselende dag met diverse hoogtepunten. We rijden er ten zuiden van

Van Meer over de Kuskunkıranpas (2234 m) naar Tatvan, een afstand van ongeveer 145 km. Daarna volgen we de vallei van de Bitlis rivier. Bitlis is de stad van de Turkse tabak. Onderweg stoppen we bij de wereldberoemde Malabadi Bridge over de Batman River, een zijrivier van de Tigris. De brug werd gebouwd ten tijde van de Artukids in de 13e eeuw.

De lunch is in Silvan -Tigranokerta, gesticht in de tijd van de Assyriërs en bezocht door Alexander de Grote. Deze plaats bloeide onder Tigran de Grote, een Armeense koning. Silvan werd door de Byzantijnen ook Martyropolis genoemd vanwege de aanwezigheid van 40 graven van christelijke martelaren, die werden vermoord tijdens de 2e Schappur van het Perzische rijk. Constantijn de Grote liet Silvan Castle restaureren en gebruikte het als militair garnizoen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog voerde Mustafa Kemal Atatürk in Silvan de leiding over de strijd tegen de Russische legers. Hierdoor vielen de steden Muş en Bitlis opnieuw in Turkse handen.

Na de lunch in aanwezigheid van de burgemeester van Silvan, bezoeken we de Selahattin Eyyoubi-moskee, de gebroken minaret, de kerk van Kıldan, het museum van Atatürk, de grotten van Temtemburg, Hamido, de ongeveer 300 grotwoningen, het kasteel van Hassuni en verschillende fonteinen en waterwielen vanuit het oogpunt van monumentenzorg, subsidieert de Europese Unie de restauratie van bezienswaardigheden op deze plek. Ook is er gelegenheid om kennis te maken met de lokale bevolking.

Bij onze aankomst in Diyarbakır bezoeken we de wallen. Ze hebben een lengte van 5,5 km, zijn gemaakt van zwarte basaltsteen in de vorm van een vis en dateren uit de Romeinse tijd. Hier in Diyarbakir kunnen we ook foto's maken van de Tigris Delta en de brug over de Tigris. Vanaf hier is de Tigris bevaarbaar, in eerste instantie alleen voor keleks (vlotten gemaakt van opgeblazen dierenhuiden). Diner en overnachting in ons charmante hotel (4* of 5*) in Diyarbakır of in Mardin.

Dag 10: Mardin – Harran – Urfa – Katha (408 km)

Na het ontbijt staat de stad Mardin op ons programma. Deze stad van de poëzie, gebaseerd op de aanwezige rotsformaties en op het geloof van de bevolking, is op uitzonderlijke hoogte in de rotsen gebouwd en is volgens Arnold Toynbee, de beroemde Engelse historicus, de mooiste stad ter wereld. Mardin heeft een typisch Arabische architectuur. In de straten van Mardin zijn inderdaad verschillende prachtig gedecoreerde huizen van witte kalksteen te bewonderen. De plek heeft dan ook een onmiskenbaar Arabisch karakter. De sultan İsa Bey Medrese (1385) is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Mardin. De Medresse is een moskee met een koranschool en een poort met prachtige stenen reliëfs. Vanaf het dak van de Medresse is er een prachtig uitzicht over de stad en de Mesopotamische vlakten. Na het bezoek aan de Grote Moskee vertrekken we naar Deir-az-Zafaran-Deyrulzaferan, gelegen tussen wijngaarden en tuinen in een onherbergzaam landschap. De meeste Syrisch-orthodoxe patriarchen liggen hier begraven en tot 1933 was het klooster ook de zetel van de patriarch, die nu in Damascus woont. De Maria en Ananias dateren beide uit de 6e eeuw toenhet klooster werd gesticht.

Lunch is in Gol restaurant Urfa, het oude Edessa, de historische stad waar Abraham, Job, Jacob en zelfs Sint Gregorius woonden. Gol is het beroemdste restaurant van Edessa en staat bekend om zijn Mesopotamische specialiteiten. Het is gelegen in de Hof van Abraham.

In Urfa (ook wel URSU, ORKAI EN EDESSE genoemd) bezoeken we de gedenktekens voor Abraham.

Daarna vertrekken we naar Harran; de warmste plek van Turkije maar ook een van de meest pittoreske dorpjes in de omgeving. Deze stad, waar Abraham op zijn reis naar Kanaän verbleef, zou ook de plaats zijn waar volgens de overlevering het Oude Testament is geschreven. Dit dorp, gelegen op een kruispunt van karavaanwegen, was een belangrijk winkelcentrum met een belangrijke internationale handel en had ook een niet onbelangrijke religieuze bedrijvigheid. Griekse divinités mésopotamiennes evenals de Romeinen werden er aanbeden. Dit tijdperk van activiteit verdween in de 1e eeuw toen Mongolen de stad doorzochten. We kunnen de typische huizen (TRULLI) bewonderen in de vorm van termitières, gebouwd in klei met een dak in de vorm van een spitse koepel. Ze vormden schuren die het mogelijk maken om de waren met de kosten in de zomer en de kou in de winter te bewaren.

Na dit bezoek gaan we naar onze eindbestemming KAHTA aan de voet van NEMRUT DAGI en ons hotel NEMRUT ***+ waar de cocktail van welkom, het avondeten en de accommodatie op ons wacht.

Dag 11: Kahta - Nemrut Dağ – Kahta - Antioche (351 km)

Vandaag vertrekken we vroeg met minibussen naar een van de hoogtepunten van de reis: Nemrut Dağı. Op de gigantische plateaus van de berg Nemrut (2150m) vinden we de Commagene godenhemel, gebouwd in opdracht van Antiochos 1 (69-36 v.Chr.). Omdat hij zichzelf als goddelijk beschouwde, voegde Antiochos ook zijn eigen afbeelding toe aan de regel. Antichos 1 stamt af van de Perzische koning Darius via zijn vader Mithridates en via zijn moeder Laodike van Alexander de Grote. Commagene was een bufferstraat tussen het gebied van Grieken, Romeinen en Perzen. Daarom werden goden uit beide culturen vereerd. De tumulus op deze berg heeft een hoogte van 160 m en een diameter van 150 m. De kolossale beelden werden in 1881 ontdekt door de Duitse ingenieur Sester. De heuvel bestaat uit twee delen: het oostelijke en het westelijke terras.

The East Terrace: Hier staan beelden van goden die met hun rug naar de heuvel zitten. Deze eens 8 -9 m hoge beelden zijn nog steeds goed bewaard gebleven. Alleen de koppen ontbreken. Twee koppen zijn nog redelijk intact en staan. Van rechts naar links zijn Apollo, Mithras, Helios, Hermes (licht en kracht), Tychne (vruchtbaarheid), Zeus, Oromasdes (de schepper), Antiochos 1 en Heracles, Verathragna en Artagnes (kracht en moed) aan beide zijden geflankeerd door een leeuw en een adelaar als beschermdieren.

Het westterras: Net als op het oostterras staan hier al eerder genoemde beelden van de goden in dezelfde volgorde, alleen zijn deze niet zo goed bewaard gebleven. De op de grond liggende koppen zijn echter intact gebleven. Het westelijke terras heeft geen altaar. Bijzonder zijn de twee leeuwenfiguren met hun symbolische betekenis.

Na ons bezoek aan de berg Nemrut gaan we verder richting Antiochië voor de lunch en maken we kennis met specialiteiten uit de Arabische keuken. Antiochië werd gesticht door Seleucus 1 Nıcator, een generaal van Alexander de Grote. De stad breidde zich snel uit en werd een van de meest welvarende en machtige steden in Klein-Azië. Het groeide zelfs uit tot de derde stad van het Romeinse Rijk. Antiochië werd ook het centrum van het christelijk geloof. Van hieruit vertrokken de apostelen Paulus en Petrus om het evangelie te verkondigen. In Antiochië bezoeken we de Grot van Petrus, een plaats die door de christenen als gebedsplaats werd gebruikt. In het Archeologisch Museum zijn er interessante architectonische werken en sculpturen en verschillende prachtige, sierlijke Romeinse mozaïeken, die wereldberoemd zijn.

Voor het diner en de overnachting checken we in in ons 4* (5*) hotel in Antiochië. 's Avonds is er gelegenheid voor een wandeling door Antiochië. De rivier de Orontes stroomt dwars door de stad. Er is hier ook een Oosters-Orthodoxe Kerk.

Dag 12: Antiochië – Alexandrette –Tarse – Gülek – Tyana Niğde –Cappadocië – Nevsehir (479km)

Na het ontbijt verlaten we Antiochië en gaan op weg naar Tarsus (Daphne), de geboorteplaats van de apostel Paulus. We rijden via Issos, de plek waar Alexander de Grote en Darius de 3e elkaar ontmoetten. In Tarsus zien we het huis van de apostel Paulus met de bijbehorende familieput. We lunchen in een café-restaurant in de buurt. Na de lunch is er gelegenheid voor een wandeling door de stad. Later in de middag vertrekken we via Tyana-Nigde, een garnizoensplaats van Alexander de Grote, naar Cappadocië.

In Tyana-Nigde, een stad uit de Seltsjoekse periode, zien we het aquaduct, de grote moskee en het mausoleum van de prinsessen. We overnachten vandaag in ons 4* of 5* hotel in Nevsehir, waar we hartelijk worden ontvangen; receptie cocktail, het buffet staat voor ons klaar. De volgende ochtend vroeg is een optionele tocht met een heteluchtballon mogelijk.

Dag 13: Cappadocië (80 km)

Voor liefhebbers van avontuur is er de mogelijkheidvan een ballonvaart vroeg in de ochtend. Vanuit de ballon heb je een prachtig uitzicht op de prachtige rotsen en rotte huizen.

We hebben vandaag de hele dag om deze unieke omgeving te leren kennen. In de loop van de tijd is onder invloed van weersomstandigheden als wind, regen en temperatuurverschillen een uniek landschap van tufsteen ontstaan, dat met de zogenaamde sprookjesachtige schoorstenen, rotte kegels en rotspunten lijkt op een soort maanlandschap. Natuurlijk bezoeken we ook het Openluchtmuseum van Göreme met de rotskerken en hun prachtige fresco's en de Duivenvallei. In Uçhisar bezoeken we een tapijtschoolwinkel en een onyxatelier. Natuurlijk ontbreekt de lunch ook niet.

Aan het einde van de dag keren we terug naar ons 4 of 5 sterren charmant hotel. Daarna wordt een heerlijk diner met folkloristische dansavond aangeboden.

Dag 14: Cappadocië: Rosen Valley – Paşabag - Sarath Underground City - Akasaray Pizze Tower - Acemhöyük - Salt Lake - Ankara (330 km)

Ook vandaag gaan we op verkenning in Cappadocië. Na het ontbijt gaan we eerst naar Rose Valley en Virgin Mary Valley. Vervolgens gaan we naar Paşabağ en de ondergrondse stad Sarath en vervolgens naar Aksaray met de Eğri Minare (pizze van Turkije) en Acemhöyük, de eerste hoofdstad van de Hettitische beschaving.

Een speciale lunch is bij de inwoners van Acemhoyuk. Van daaruit rijden we terug naar Ankara via het Zoutmeer met de zoutkristallen, wilde ganzen, roze flamingo's en eenden. Diner en overnachting zijn in ons 4* (of 5*) hotel in Ankara.

Dag 15: Terugreis

Helaas komt er vandaag een einde aan een bijzondere reis en vliegen we terug naar huis, na het ontbijt en Turkse baklava met pistachenoten.

Prijzen

• Tour Prijslijst van AyasİsosTravels (Ayas Turizm): Reisproducten (Tours, Tours, Groepsreizen, Vakanties) van AyasİsosTravels (Ayas Turizm) in Turkije

• of neem contact met ons op. (partners@ayasisostravels.com)

Optionele reizen

• Ontdekking van Cappadocië in een heteluchtballon.

Erbij betrekken

• 15 dagen 14 nachten volpension in 4* (of 5*) charmehotels, afhankelijk van de steden.

• Diner op de eerste avond en ontbijt op de laatste dag.

• Lunches in de restaurants van specialiteiten 13 dagen.

• Transport in Turkije: Mercedes Vito-Sprinter, WW, Wolt-Transporter, Mercedes 403/Intro/Mitsubishi -Safir-Isizu Turquoise, Karsan-Sultan of Sultan maxi.

• Toegangsgelden van musea die op het programma staan.

• Folkloristische dinnershow

• Service van een Nederlandstalige congresgids van de universiteit.

• Transport in Turkije.

Exclusief

• Drinken in hotels en restaurants,

• Optionele excursies, drinkgeld

• Transport in Europa,

• Retour vliegtickets Europa/Turkije,

• Vliegveld belasting,

• Verzekeringen.

Vertrekdagen kunnen worden georganiseerd (volgens de vraag van de speciale groepen).

Alle rechten zijn voorbehouden aan AyasİsosTravels (Ayas Turizm) - Meertalige Culturele Tour Provider en Operator.